31 Jan
31Jan

Autor - Palle Kõlar / Autoärikas.ee BLOGI / Autoringlus.ee

Kasutatud auto ostu üheks olulisemaks osaks on PROOVISÕIT. Proovisõidu tähtsus on auto ostul niivõrd suur, et juhul kui automüüja ei võimalda ostetava autoga proovisõitu teha, siis tuleks tõsiselt kaaluda antud autost loobumist. Proovisõit annab ostjale kõige rohkem infot auto seisukorra kohta – seda nii mootori, käigukasti, jõuülekande kui ka veermiku osas.

Hea tava on ühtlasi see, et proovisõitu tehakse ainult juhul, kui ostja on huvitatud auto ostmisest. See tähendab, et enne proovisõitu tuleks üle vaadata auto kere ja salong, uurida auto tausta, kuulata mootorit ja küsida müüjalt kõik selleks hetkeks tekkinud küsimused. Kui auto ei vasta ootustele, siis on viisakas proovisõidust loobuda. Näiteks ei ole mõtet minna proovisõidule autoga, mille kere on väga kehvas seisus ja on selge, et ostusoov puudub niikuinii. Tegu oleks lihtsalt nii ostja kui müüja aja raiskamisega. See on autode ostu-müügi “kirjutamata reegel”.

Kui auto tundub esmasel vaatlusel sobiv, siis proovisõidul on mitmeid asju mida järgida. Proovisõit ei tohiks kindlasti olla väike ring kuskil parklas. Paljud ostjad on veendunud, et kui auto käivitub ja liigub, siis on juba hästi. Tegelikkuses tulevad enamus puudused välja alles suurematel kiirustel või kehvemal teel.

Proovisõit võiks kesta minimaalselt 10-15 minutit. Mida kauem kestab proovisõit, seda suurem tõenäosus on avastada auto juures vigu. Proovisõidu jooksul peaks kindlasti sõitma nii maanteel kui ka mõnel kehvemas seisukorras linnatänaval. Kehvemates teeoludes on loomulikult viisakas sõita aeglaselt, et mitte autot lõhkuda. Proovisõidul lülita autostereo välja, et oleks võimalik kuulata muud.

Mida proovisõidul jälgida?

  1. Auto käitumine kiirendustel. Auto peaks kiirendama ühtlaselt ja ilma suuremate jõnksude ja seisakuteta. Kiirendada võiks mitmeid kordi nii linnas kui maanteel. Ära karda teha ka mõni järsem kiirendus (näiteks maanteel).
  2. Auto käitumine pidurdamisel. Siledal teel peaks pidurdades auto püsima otse, mitte kiskuma paremale või vasakule. Pidurdades ei tohiks olla tunda vibratsiooni. Proovi ka käsipidurit (parklas seistes või jalakäia kiirusel, mitte suure hoo pealt).
  3. Auto käitumine sõites. Kui rool on otse, siis peaks auto püsima otse. Sõites ei tohiks tunda mingeid värinaid ja ei tohiks kuulda undamist, kolinaid ega muid ebaloomulikke hääli.
  4. Käikude lülitumine. Proovi läbi kõik käigud, ka tagurpidikäik. Automaatkasti puhul kasuta võimalust ise käike lülitada.
  5. Lisavarustus proovisõidul. Proovi läbi kõik lisad, mis autol peal ja mis sõidu ajal töötama peaksid. Kui autol on kliimaseade, siis seadista see puhuma külma ja veendu, et salongis läheb jahedaks juba paari minuti jooksul. Maanteel sõites proovi püsikiirusehoidjat. Proovisõidul on hea testida ka istmesoojendusi, ehk siis lülita sõidu alguses need sisse.
  6. Lisavarustuse täiendav kontroll. Enne või pärast proovisõitu proovi läbi kõik nupud mida vähegi proovida  saab – näiteks kas elektriaknad töötavad, kas kõik uksed lähevad lukku ja tulevad lahti, kas katuseluuk avaneb ja sulgub jne. Proovi ka signaali, sest seda kasutatakse harva, aga tehnoülevaatus nõuab selle toimimist. Parklas olles palu automüüjal jalutada ümber auto ja proovi parkimisandurite toimimist (tagumiste andurite aktiveerimiseks lülita sisse tagurpidi käik). 

Mida teha pärast proovisõitu? 

Kui proovisõidul ei ilmnenud vigu ja auto meeldib, siis lepi müüjaga tehingu detailid kokku ja vormista tehing (kas e-maanteeametis või ostu-müügilepingu alusel). Kui proovisõidul ilmnes vigu, siis tuleb enda jaoks selgeks teha nende vigade potentsiaalne maksumus (kindlasti konsulteeri mõne töökoja- või asjatundjaga) ja tee otsus seda infot arvestades. Tihti on automüüjad nõus hinda langetama, kui selle põhjuseks on mõni autol esinev puudus, mida ostja enne proovisõitu ei teadnud. Ostjana kindlasti küsi sellises olukorras veidi paremat hinda kui kuulutuses märgitud. Kui proovisõidu tulemuseks on mitmed vead ja nende kulukust/keerukust on raske hinnata, siis pigem vaata veel mõni sarnane auto üle ja võrdle vaadatud autosid omavahel.


Palle Kõlar 

Autoärika BLOGI

Autoringlus.ee AUTODE E-POOD

Rohkem infot autorist leiad SIIT

Autoringluse Youtube kanali leiad SIIT



Comments
* The email will not be published on the website.