Autor - Palle Kõlar / Autoärikas.ee BLOGI / Autoringlus.ee
Kasutatud auto ostu üheks olulisemaks osaks on PROOVISÕIT. Proovisõidu tähtsus on auto ostul niivõrd suur, et juhul kui automüüja ei võimalda ostetava autoga proovisõitu teha, siis tuleks tõsiselt kaaluda antud autost loobumist. Proovisõit annab ostjale kõige rohkem infot auto seisukorra kohta – seda nii mootori, käigukasti, jõuülekande kui ka veermiku osas.
Hea tava on ühtlasi see, et proovisõitu tehakse ainult juhul, kui ostja on huvitatud auto ostmisest. See tähendab, et enne proovisõitu tuleks üle vaadata auto kere ja salong, uurida auto tausta, kuulata mootorit ja küsida müüjalt kõik selleks hetkeks tekkinud küsimused. Kui auto ei vasta ootustele, siis on viisakas proovisõidust loobuda. Näiteks ei ole mõtet minna proovisõidule autoga, mille kere on väga kehvas seisus ja on selge, et ostusoov puudub niikuinii. Tegu oleks lihtsalt nii ostja kui müüja aja raiskamisega. See on autode ostu-müügi “kirjutamata reegel”.
Kui auto tundub esmasel vaatlusel sobiv, siis proovisõidul on mitmeid asju mida järgida. Proovisõit ei tohiks kindlasti olla väike ring kuskil parklas. Paljud ostjad on veendunud, et kui auto käivitub ja liigub, siis on juba hästi. Tegelikkuses tulevad enamus puudused välja alles suurematel kiirustel või kehvemal teel.
Proovisõit võiks kesta minimaalselt 10-15 minutit. Mida kauem kestab proovisõit, seda suurem tõenäosus on avastada auto juures vigu. Proovisõidu jooksul peaks kindlasti sõitma nii maanteel kui ka mõnel kehvemas seisukorras linnatänaval. Kehvemates teeoludes on loomulikult viisakas sõita aeglaselt, et mitte autot lõhkuda. Proovisõidul lülita autostereo välja, et oleks võimalik kuulata muud.
Mida proovisõidul jälgida?
Mida teha pärast proovisõitu?
Kui proovisõidul ei ilmnenud vigu ja auto meeldib, siis lepi müüjaga tehingu detailid kokku ja vormista tehing (kas e-maanteeametis või ostu-müügilepingu alusel). Kui proovisõidul ilmnes vigu, siis tuleb enda jaoks selgeks teha nende vigade potentsiaalne maksumus (kindlasti konsulteeri mõne töökoja- või asjatundjaga) ja tee otsus seda infot arvestades. Tihti on automüüjad nõus hinda langetama, kui selle põhjuseks on mõni autol esinev puudus, mida ostja enne proovisõitu ei teadnud. Ostjana kindlasti küsi sellises olukorras veidi paremat hinda kui kuulutuses märgitud. Kui proovisõidu tulemuseks on mitmed vead ja nende kulukust/keerukust on raske hinnata, siis pigem vaata veel mõni sarnane auto üle ja võrdle vaadatud autosid omavahel.
Palle Kõlar
Autoärika BLOGI
Autoringlus.ee AUTODE E-POOD
Rohkem infot autorist leiad SIIT
Autoringluse Youtube kanali leiad SIIT