Autor - Palle Kõlar / Autoärikas.ee BLOGI / Autoringlus.ee
Kindlasti sattub seda artiklit lugema ports inimesi, kes mõtlevad, et “just sellises hinnaklassis autot ma otsingi ja mis ma siis selle eest leida võiks?” Need lugejad võivad kasutada seda artiklit kui soovitust, et mida sellisest hinnaklassist eeldada ja millele tähelepanu pöörata. Artikli teises pooles on ka mõned head näited. Hetkel on olukord igapäevaelus ka selline, et auto ostu võivad plaanida inimesed, kes muidu meeleldi ühistransporti kasutavad, kuid hetkel kontakte vältida soovivad. Ja sel juhul on üsna reaalne, et auto võib just sellest hinnaklassist olla.
Erinevalt hinnaklassist 1000€ on 3000€ selline hinnaklass kus ostjal võivad olla juba veidi täpsemad soovid ja eelistused. Kui 1000€ auto puhul on eelkõige oluline, et ta käivituks ja liiguks ja homme teele ei jääks, siis 3000€ hinnaklassi puhul võib eeldada, et antud autoga peaks saama sõita ikkagi mõnda aega. Auto peaks olema kõlblik läbima tehnoülevaatust ja ilmselt ka mingeid mugavusi pakkuma.
Kuid enne detailidesse minemist pean ühe asja lahti seletama. 3000€ eest on võimalik saada selline auto, mis on veatu ja mis ei vaja remonti pika aja jooksul. Samas on ka võimalik saada auto, millel on juba ostes ports vigu küljes, ülevaatust ei läbi ja nõuab pidevalt remonti. Asi taandub suuresti margi ja mudeli valikule. Ja väga palju loeb auto suurus ja see, et kas tegu on lihtsa väikeautoga või 20 aastat vana luksusautoga.
Toon ka 2 näidet:
Ühesõnaga, kui sul on 3000€ ja sa soovid endale selle eest autot, siis tuleb kõigepealt väga hoolega läbi mõelda, et mis on su kindlad soovid ja nõudmised autole. Mida vähem nõudmisi on, seda uuema ja korralikuma auto sa selle eelarve eest saad. Tundub üsna lihtne ja loogiline, aga sellest hoolimata teevad inimesed aeg-ajalt rumalaid otsuseid ja ostavad endale selle eelarve eest vale auto. Loomulikult ei tohiks kunagi autot osta nii, et auto kogu eelarve on 3000€ ja siis tehagi tehing hinnaga 3000€. Mingi “ootamatuste reserv” peaks igal auto omanikul alati jääma.
Kui määrata enda jaoks ette, et soovin kindlasti suurt autot, millel on veokonks, nelikvedu, nahksisu, 7 kohta ja automaatkast, siis sellega on võimalik oma potensiaalne valik nii koomale tõmmata, et midagi ei jäägi sõelale. Ja kui ka peaks jääma mõni üksik auto, siis on üsna reaalne, et see auto ei pruugi olla tehniliselt korras, sest muid nõudmisi oli nii palju ja seisukord ei ole valiku tegemisel esiplaanil. Pigem tuleks sellises olukorras tõmmata mõned oma nõudmised nimekirjast maha. Sel juhul on valikus palju rohkem sõidukeid ehk on võimalik üle kontrollida mitu autot ja valida nende hulgast kõige korralikum.
3000€ hinnaklass on automüüja jaoks selline, et tal ei ole võimalik pakkuda uueväärset autot. Ei ole võimalik likvideerida kõiki iluvigu, vahetada välja kõiki pooleldi kulunud (aga toimivaid) juppe ja keerata autole alla uusi Continentali rehve. Muidu ei saaks enam tegu olla 3000€ autoga, vaid oleks juba 4000€ auto või 5000€ auto. Ostja peab arvestama sellega, et auto hind on 3000€ ja ostes peab olema mingil määral paindlik. Vastasel juhul võib sobiva auto leidmine kujuneda meeletult pikaks protsessiks ja lõpuks ikkagi ideaalset ei leia. Loomulikult ei pea ostma selle raha eest autot, millel mootor lekib õli ja käigukast ragiseb, aga kui kerel on paar kriimu, rool on kulunud või tagumine kojamees ei tööta, siis sellest ei tohiks ennast häirida lasta.
Konfliktid automüüjate ja ostjate vahel selles hinnaklassis algavad peaaegu alati sellest, et ostja eeldab, et 3000€ peaks andma talle uue auto, kuid müüja arvab, et ta pakub parimat mida selle eelarve eest pakkuda saab. Müüja poolt oleks tore mainida ära, et mis puudused autol on ja ostja poolt oleks viisakas mitte “jooksu panna” juhul kui need puudused on tegelikult ebaolulised ja auto siiski õigustab oma hinda. Soovitan keskenduda kõige olulisemale - mootor, käigukast ja rooste. Veermik on ka oluline komponent autost, aga veermikku on kõige soodsam remontida ja kui kuskil on mõni väike lõtk, siis see võib paarikümne euroga remonditav olla.
Olen ise alates 2019 kevadest pidevalt automüüja rollis olnud ja müünud ka autosid just nimetatud 3000€ hinnaklassis. Viimased aastad on selleks Autoringluse nimeline autode E-POOD, mis tegutseb üle Eesti ning toimetab autosid ka Saaremaale ja Hiiumaale. Olen kohanud ostjaid äärmusest äärmusesse. On paar täiesti mõistmatut kontakti olnud, kus algne huvi auto vastu kaob mingil minu jaoks täiesti mõistmatul põhjusel või vastupidi. Loomulikult lisan ka mõned mahlasemad näited enda kogemustest 3000€ autodega:
Kokkuvõtteks - 3000€ eest võib saada väga korraliku auto, millel ei ole suuremaid vigu ostuhetkel ja ilmselt saab autot paar aastat üsna muretult kasutada. Seda siis juhul, kui autole ei ole erilisi nõudmisi ja eesmärgiks on saada soodsalt punktist A punkti B. Kui tahta 3000€ eest osta luksusklassi auto, siis peab kindlasti arvestama sellega, et auto seisukord on ~keskpärane, autol on vigu ja autot omades on kindlasti tulemas mõni kulukam üllatus.
Tänud lugemast!
Palle Kõlar
Autoärika BLOGI
Autoringlus.ee AUTODE E-POOD
Rohkem infot autorist leiad SIIT
Autoringluse Youtube kanali leiad SIIT
Loe lisaks:
Kuidas teha enne ostu proovisõitu?
Mida küsida automüüjale helistades?